Københavns Universitets guld- og sølvmedaljer

 

Prisopgaver for 2024

Udskrevet ved årsfesten den 10. november 2023

Besvarelserne skal senest
onsdag den 15. januar 2025 klokken 12.00
sendes på e-mail til det pågældende fakultet:

HUM: prisopgave@hum.ku.dk  
JUR:
Udskriver ikke prisopgaver  
SAMF:
hoeringer_og_indstillinger@samf.ku.dk 
SCIENCE: 
Udskriver ikke prisopgaver
SUND:
Udskriver ikke prisopgaver 
TEO:
pic@teol.ku.dk
Tværfaglig prisopgave: prisopgaver@adm.ku.dk.

Tildeling af medaljer finder sted ved årsfesten i november 2025. 

 

AI – betydning for samfund, civilisation og udvikling

Det er et krav, at prisopgavebesvarelsen belyser tværfaglige perspektiver, og vi opfordrer derfor studerende til at skrive prisopgaven i grupper for at sikre en kombination af faglige perspektiver.

I efteråret 2022 lancerede OpenAI chatbotten ChatGPT, der tiltrak sig global opmærksomhed på grund af sin evne til at generere naturlig, meningsfuld tekst, besvare komplekse spørgsmål og løse forskellige opgaver. Siden er andre lignende værktøjer og sprogmodeller kommet til, og den nye teknologi, der er baseret på AI (artificial intelligence), synes at åbne for en verden af uendelige anvendelsesmuligheder. 

Enhver med adgang til en computer kan få hjælp af AI til at skrive jobansøgninger, afhandlinger, bøger og lignende på et niveau og med en kvalitet, der gør det noget nær umuligt at gennemskue, hvorvidt det er skrevet af et levende menneske eller helt eller delvist med hjælp fra AI.

De mange muligheder giver anledning til at overveje, hvilken betydning den nye teknologi har og vil få i fremtiden. Københavns Universitet udskriver derfor den tværfaglige prisopgave med temaet: AI – betydning for samfund, civilisation og udvikling.

Prisopgavebesvarelsen kan for eksempel tage udgangspunkt i problemstillinger, der relaterer sig direkte til den nye teknologi og de muligheder og risici, den skaber, for eksempel i forhold til at mindske eller øge ulighed i samfundet. Fokus kan også være på den ’usynlige’ klimabelastning, der følger med træning og brug af datamodellerne, vedligehold af datacentre og lignende. Et andet perspektiv kan være behovet for mere kritisk stillingtagen til information, når både billede, lyd og tekst relativt let kan manipuleres ved brug af såkaldte deepfakes. Endelig er der problemstillinger knyttet til ejerskab og rådighed over data, både de data, der indgår i træningsdata, de data, som brugerne stiller til rådighed for de kommercielle aktører, og de data, der genereres af AI-modellerne.

Den valgte problemstilling skal give nye indsigter ift. udfordringer eller løsninger, der er betinget af den nye teknologi og belyse, hvordan det påvirker samfundet og de interaktioner, der før introduktionen af AI var baseret på menneskelige evner.

 

 

Institut for Engelsk, Germansk og Romansk

1. Hvordan kan OpenAI bruges i fremmedsprogsundervisning? Der ønskes en empirisk undersøgelse med fokus på undervisning i almen sprogforståelse, fransk, italiensk, spansk og/eller tysk på de gymnasiale uddannelser. Evaluering af elevernes fremmedsproglige kompetencer kan inddrages, men der kan også laves afgrænsninger, der for eksempel har fokus på udvikling af elevernes kommunikative, interkulturelle eller flersprogede kompetencer.
Kontaktperson: Petra Daryai-Hansen, lektor, petra.dhansen@hum.ku.dk 

2. Hvordan udvikler KU-studerende deres interkulturelle kompetencer? Der ønskes en empirisk undersøgelse, der tager udgangspunkt i (i) studerendes erfaringer, især efter udvekslings- eller praktikophold, (ii) relevante undervisningsindhold (for eksempel sprogundervisning, tværfaglige valgfag) eller (iii) aktiviteter, der forbereder de studerende på deres udvekslings- eller praktikophold.
Kontaktperson: Georg Wink, lektor, georg.wink@hum.ku.dk 

3. Hvad mener vi egentlig, når vi taler om "kultur"? Flere paradigmeskift inden for kulturstudier har gjort begrebet flertydigt, og anvendelsen afhænger meget af konteksten. Besvarelsen skal tage udgangspunkt i en analyse af diskurser om kultur i medierne (for eksempel sociale medier, aviser) eller en uddannelsesanalyse på flere niveauer (forskellige fag, studieordninger, pensa), herunder for eksempel kandidatuddannelsen i interkulturelle markedsstudier.
Kontaktperson: Georg Wink, lektor, georg.wink@hum.ku.dk 

4. Der ønskes en undersøgelse af forholdet mellem litterær og filosofisk diskurs med henblik på at vise, hvorledes litterære tekster kan siges at behandle filosofiske problemstillinger. Undersøgelsen bør baseres på analyser af litterære tekster, hvorved den litterære diskurs’ fremgangsmåde i behandlingen af filosofiske spørgsmål anskueliggøres. Der søges om dispensation, så besvarelsen må indleveres på spansk.
Kontaktperson: Julio Hans C. Jensen, lektor, jhcj@hum.ku.dk 

5. Der ønskes en analyse af litterære værker skrevet af kvinder inden for et eller flere af instituttets sprogområder fra en selvvalgt periode. Opgaven bør indeholde refleksioner over værkernes eller forfatterskabernes placering i litteraturhistorien.
Kontaktperson: Pia Schwarz Lausten, lektor, lausten@hum.ku.dk 

Institut for Kommunikation

1. Der ønskes en empirisk analyse af opinionsledere på digitale platforme. Undersøgelsen kan bruge kvantitative eller kvalitative metoder og kan med fordel fokusere på domæner som klima og finans.
Kontaktperson: Jacob Ørmen, tenure track-adjunkt, jacob.oermen@hum.ku.dk 

2. Der ønskes en empirisk undersøgelse af, hvordan såkaldte smart homes registrerer beboernes adfærd.
Kontaktperson: Klaus Bruhn Jensen, professor, kbj@hum.ku.dk 

3. Der ønskes en teoretisk analyse af fænomenet Internet of Things ud fra en selvvalgt kommunikationsteori.
Kontaktperson: Klaus Bruhn Jensen, professor, kbj@hum.ku.dk 

4. Der ønskes en empirisk undersøgelse af, hvordan datadrevet teknologi indrammes eller anvendes til at understøtte offentlig forvaltning i Danmark.
Kontaktperson: Lisa Reutter, postdoc, lire@hum.ku.dk 

5. Hvordan kan brugen af generativ kunstig intelligens påvirke fremtidens kultur og dannelse, og hvilke muligheder opstår der for kulturformidlere og kreative fagfolk til at integrere og samarbejde med denne teknologi til at tilvejebringe kultur og dannelse?
Kontaktperson: Henrik Jochumsen, lektor, hjo@hum.ku.dk 


Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab


Lingvistik

1. Der ønskes en undersøgelse af stratifikationen af låneord inden for et afgrænset geografisk område eller inden for en bestemt sproggrens udvikling.
Kontaktperson: Thomas Olander, lektor, olander@hum.ku.dk 


Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier

1. Siden 2001, men særligt siden Islamisk Stats fremkomst i 2014, har mange mellemøstlige stater forsøgt at promovere, hvad de kalder ”moderat islam”. Sammenlign to eller tre mellemøstlige staters ”moderat islam”-initiativer ude og hjemme, herunder drivkræfterne og de institutioner og strategier, staterne har benyttet sig af. Og analysér det teologiske og juridiske indhold i disse initiativer.
Kontaktperson: Jakob Skovgaard-Petersen, professor, jsp@hum.ku.dk

 

 

 

 

 

 

Det Juridiske Fakultet udskriver ikke prisopgaver.

 

 

Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet udskriver ikke prisopgaver.

 

 

Institut for Statskundskab

Der ønskes en analyse af, hvordan klimaspørgsmålet spiller sammen med global sikkerhed.
Kontaktperson: professor Ole Wæver ow@ifs.ku.dk

Institut for Antropologi

En analyse af forhold mellem vedvarende energikilder og landskaber.
Kontaktperson: lektor Cecilie Rubow cecilie.rubow@anthro.ku.dk og/eller lektor Simon Westergaard Lex simon.lex@anthro.ku.dk

 Institut for Psykologi

En analyse af den igangværende krig i Ukraines påvirkning af ukrainske flygtninges mentale sundhed og trivsel. Specialet kunne fokusere på emner som forholdene efter ankomsten til Danmark, social integration versus isolation i det danske samfund og/eller direkte og indirekte konflikteksponering i Ukraine. Specialet skal ideelt set være empirisk baseret (kvantitativt eller kvalitativt), og det kan være en mulighed at bygge analyserne på eksisterende datasæt, som instituttet ligger inde med.
Kontaktperson: lektor Karen-Inge Karstoft kik@psy.ku.dk

Sociologisk Institut

Der ønskes en sociologisk analyse af nye sociale bevægelser i Europa.
Kontaktperson: professor Christian Borch, chb@soc.ku.dk    

SODAS

Der ønskes en analyse af betydning af COVID-19 for udbredelsen og tilgængeligheden af hjemmearbejde / work from home på det danske arbejdsmarked med overvejelser om, hvordan denne tilgængelighed varierer langs sociodemografiske linjer.
Kontaktperson: adjunkt Friedolin Merhout, fmerhout@soc.ku.dk

 

 

Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet udskriver ikke prisopgaver.

 

 

Afdeling for Bibelsk Eksegese

En kritisk diskussion af brugen af arkæologi i fortolkningen af Bibelen og/eller Koranen.
Vejledere: Matthew Larsen, Jan Loop, Jesper Høgenhaven

Afdeling for Kirkehistorie

N.F.S. Grundtvigs forestillinger om kristendommen som kulturfaktor i historien.
Vejleder: Anders Holm

Afdeling for Systematisk Teologi

Teologi og psykologi.
Vejledere: Mikkel Christoffersen, Johanne Stubbe Teglbjærg Kristensen og Mads Peter Karlsen